Vi startar med att dela ut alla målningar som eleverna önskat och sen fått genom lottning. Vi arbetar sen i axelkamrater med de olika bilderna.
Arbetsuppgifter:
- Studera er målning tillsammans med din axelkamrat.
- Diskutera bildanalys frågorna och skriv ner era svar i ett blogginlägg.
- Vi sammanfattar lektionen med att alla arbetsgrupper lyfter något från sin bildanalys.
Bildanalys
Det är otrolig viktig kunskap att kunna tolka bilder, det vill säga förstå och tänka kring innehåll i bilderna och vi tolkar bilder otroligt snabbt i vår vardag. Vi ska träna på att tänka kring bilder med hjälp av en enkel bildanalys.
- Beskriv bilden, vad ser du? (denotationer): Vilka förmäl och händelser ser du i bilden? Hur är bilden fotograferad eller målad: färg, ljus, bildvinkel, fokus/skärpa? Var fastnar du med blicken? Vilka substantiv och verb finns med?
- Bildens syfte och sammanhang, (konnotationer): Vad tycker du gör bilden intressant? Beskriv bilden med hjälp av adjektiv?
- Vad tycker du? (privata associationer): Vilka tankar och känslor får du när du ser bilden? Vad kommer du att tänka på? Något minne?Något du blir nyfiken på?
- Sammanhang/Kontext: Vilken är bildens syfte tror du? Varför ser den ut som den gör? Vilken funktion fyller den?
Förmågor som vi tränar:
Förmågan att analysera historiska bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Förmågan att utveckla kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.
Förmågan att göra kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden.
Förmågan att diskutera och samarbeta.
Förmågan att förstå innebörden i begreppen bildanalys.